Monday, October 22, 2007

El Greco (2007)

Απογοητευτικός ο “el Greco” σε μια παραγωγή που υποσχόταν πολλά αλλά έμεινε μόνο στις υποσχέσεις. Είναι καλό το γεγονός ότι ο ελληνικός κινηματογράφος εξελίσσεται και πιο τολμηρές παραγωγές υλοποιούνται, αλλά βλέποντας την ταινία συνειδητοποιεί κανείς ότι μας χωρίζει πολύς δρόμος από τις αντίστοιχες ξένες παραγωγές.

Τι κι αν έπεσε χρηματοδότηση από ξένους παράγοντες, τι κι αν επιστρατευτήκαν ξένοι ηθοποιοί και μερικά μεγάλα ονόματα από τον ελληνικό χώρο, τι κι αν ο Δομίνικος Θεοτοκόπουλος από μόνος του παραμένει μια μορφή που συγκινεί βαθύτατα τους Έλληνες με το έργο και την ζωή του, τίποτα από αυτά δεν ήταν ικανό να αντισταθμίσει το πολύ κακό σενάριο που κατ’ επέκταση βούλιαζε όλη την ταινία.

Πολλές ‘τρύπες’, αχρείαστες σκηνές, άκυρες εξάρσεις των ρόλων, χωρίς εδραιωμένο συναισθηματικό υπόβαθρο να τις στηρίζει, κομματιασμένη βιογραφία του μεγάλου ζωγράφου, και σκηνές που στο στήσιμο τους ήταν μέτριες, αλλά στην πλοκή τους ήταν ή αργές ή πολύ βιαστικές, ήταν στοιχεία αρκετά ώστε να υποβαθμίσουν αρκετά την ταινία.

Προσθέστε ένα άθλιο σπηκαζ στις πρώτες σκηνές της Δήμητρας Ματσουκα, και ‘φτηνά’ εφε σε μερικές ακόμα, και έχετε συνθέσει όλα τα στοιχεία της ταινίας που την αναγκάζουν να γίνεται επικίνδυνα ενοχλητική.

Ο ρόλος του Σωτήρη Μουστάκα εξαιρετικά μικρός, παρόλα αυτά συγκινεί εξ’ αιτίας του ταλέντου του και της πρόσφατης απώλειας του. Μεγάλο ατού της ταινίας ο Λάκης Λαζοπουλος, που κλέβει την παράσταση με έναν ρόλο έκπληξη που κερδίζει αμέσως τον θεατή (κρίμα που το σενάριο που του δόθηκε ήταν τόσο φτηνό και η σκηνοθεσία στην πιο μεγαλειώδη σκηνή του ήταν λίγη και δεν μπορούσε να προσδώσει στην σκηνή την δραματικότητα που της άξιζε). Εξαιρετικοί οι ξένοι ηθοποιοί στους ρόλους που πλαισιώνουν τον Greco, καθώς και ο ίδιος ο Ashdon (τονίζω όμως ότι το σενάριο δεν τους βοήθησε ιδιαίτερα).

Κατά τα αλλά, λίγες σκόρπιες στιγμές που θα ευχαριστηθείτε κάποιο πλάνο ή κάποια ερμηνευτική στιγμή, ακόμα λιγότερες στιγμές που η φωτογραφία της ταινίας έχει κάτι ενδιαφέρον να δείξει, με την καλλιτεχνική δημιουργία του ζωγράφου να αδικείται στο μέγιστο βαθμό σε σημείο που φορές παραγκωνίζεται τελείως, και μια μέτρια προς καλή μουσική του ‘Vangelis’ που όμως δεν μπορεί να σώσει την κατάσταση.

Εν κατακλείδι, δείτε την επειδή είστε Έλληνες, χαρείτε με την τόλμη των δημιουργών να εξελίξουν τον ελληνικό κινηματογράφο, αφεθειτε ελεύθεροι να εκφράσετε την δυσαρέσκεια σας με ότι σας χαλάει και μην δίνετε δικαιολογίες του τύπου ‘για ελληνική ταινία καλή ήταν’ και παρακαλέστε μαζί μου να βρεθεί κάποιος μεγάλος Ισπανός σκηνοθέτης που θα φέρει μαζί του και το μεγάλο κεφάλαιο, που θα αναλάβει να ξαναγυρίσει όπως της αξίζει την ζωή του μεγάλου αυτού ανθρώπου.

4 comments:

unknown evening star said...

Αυτό που με στενοχωρεί περισσότερο είναι πως η μητέρα μου (που πήγε και το είδε το Σάββατο) γύρισε κατενθουσιασμένη και μου μιλόυσε ώρες για πράγματα που εγώ δεν ειχα σκεφτει.
Για παράδειγμα η μητέρα μου εξέλαβε καθαρά μηνύματα απο τον σκηνοθέτει για να πάρει τον ρόλο του ιεροεξεταστή ως την σκοτεινή πλευρά του Ελ Γκρεκο. Ότι ουσιαστικά ο ιεροεξεταστης είναι το άλτερ-εγκο του και έπρεπε να τονιστεί στην ταινία για να προσεγγίσουμε κάλύτερα τον ήρωα.
Το είχες δει αυτό?
Μήπως είδαμε εξαρχής τη ταινία με κακό μάτι, μείναμε στα τεχνικά και την Ματσούκα και αφήσαμε τα υπόλοιπα?

Κανόνισε τι θα πεις για την μαμά μου...

unknown evening star said...

Επίσης η μαμά μου (που τώρα θα έχει λόξιγκα) μου είπε για μια συνέντευξη που είχε δώσει ο σκηνοθέτης στη μπήλιω (ξυνισμένο μούτρο τωρα) και είχε ενδιαφέρον.

Για τα λεφτα της παραγωγής για παράδειγμα... ξεκίνησε με 60.000ευρω, φύγαν για Ιταλία και στην κρήτη τους κυνηγούσαν να πληρώσουν τα χρωστούμενα, προσπαθούσε να την κάνει αυτή την ταινία 10 χρόνια τώρα...
Δεν τα λέω σαν ελαφρυντικά αλλά έτσι όπως τα άκουγα... είχε σασπενς

Αν την βρω κάπου θα σας ενημερώσω

kioy said...

Λοιπόν δεν συμφωνώ μαζί σου, αλλά ούτε διαφωνώ!
Τι είδα εγώ:
Είδα μια πολύ φιλότιμη προσπάθεια σε φωτογραφία, μια προσεγμένη σκηνοθεσία για τα ελληνικά πλαίσια...
Αλλά μέχρι εκεί, μετά το ΄χαος!
Ο Λαζόπουλος που εξυμνείς μου φανηκέ εξαιρετικά λίγος όπως και η Δήμητρα σε σκηνές με έντονο δραματικό υπόβαθρο στο οποίο με τίποτα δεν θα μπορούσαν να ανταπεξέλθουν.
Και ενώ το σενάριο πατάει πολύ καλά την πρώτη ώρα, αγγίζωντας τις μεταστροφές του ήρωα, με ύπουλα στίγματα για το θεόπνευστο έργο του, με τα σημεία της κατάκτησης του προσωπικού τουύφους και της προσωπικότητας του στην δεύτεςρη ώρα μιλάμε για όλεθρο.
Στερεοτυπικές αφηγήσεις, που οδηγούν σε μια ευθέως αντιπαράθεση του καλού με του κακού. Καλός ο ήρωας μας, κακός ο ιεροεξεταστής. Και δεν έχω αντίρρηση ως προς αυτές τις διαστάσεις, αλλά ως προς την μπαροκ κλισέ εξελιξή τους. Που θυμίζει μεσημεριανή σαπουνόπερα σε έναν δρόμο όπου θα νικήσει το φως.
Επίσης τα στποιχεία όπου πατάει και αυτός ο διαπληκτισμός είναι εντελώς συγκεκριμενοποιημένα, μέσα απ' τα οποία χάνεται νομίζω και η ουσία της βιογραφίας αυτής της σπουδαίας προσωπικότητας!
Επίσης διαφαίνεται και το πρόβλημα στην αναπαράσταση ενός ρεαλιστικού κόσμου μέσα από ηθικά δηλητηριασμένες και χαλιναγωγημένες σκηνές.
Άραγε, όταν αποφασίζεις να γυρίσεις μια βιογραφία δεν σε διακατέχει ένα αίσθημα ευθύνης; Βγάζεις την εικόνα ενός πολλού σπουδαίου ανθρώπου ο οποίος ωστόσο είναι άγνωστος στο ευρύ κοινό! Αν συμφωνήσουμε πως ο κινηματογράφος είναι η πλέον λαϊκή τέχνη!
Επίσης μια σκηνή που δεν ξέρω αν προσέξατε, γυρνάει ο αδερφός πριν την ιερα εξέταση και τα ελληνόπουλα μιλάν αγγλικά χωρίς κάποιο λόγο να το αιτιολογεί.

Πάντως νομίζω πως για τα ελληνικά δεδομένα έχει κάποια πραγατάκια! Αλλα ρε παιδιά έλεος! Κινηματογραφικά είμαστε ανύπαρκτοι, θέλουμε μια υπερ-παραγωγή εποχής για ένα cinema με ελάχιστη πείρα και ελάχιστους πόρους;
Την είδατε την Ισραηλίυτικη μπάντα, απλή στη γραφή συναρπαστικό cinema με πολύ λίγα!
Αλλά αυτοί οι άνθρωποι έχουν αυτογνωσία και μπορούν που και που να γυρίζουν καμιά σπουδαία ταινία!

Συγνώμη για την κατάχρηση του χώρου,
Γράφω πάντα με εκτίμηση...

dunno said...

@ unknown evening star:

λυπαμαι αλλα δεν συμφωνω με την μητερα σου περι alter ego. θεωρω οτι ο ισπανος ηταν το alter του ego που θα ηθελε να ειναι.δεν καταλαβαινει τον Δομηνικο, παρολο που καταβαλει μεγαλες προσπαθειες, δεν ξερει ποιος ειναι και γιατι κανει οτι κανει.αντιθετως ο Δομηνικος γνωριζει πολυ καλα ποιος ειναι πραγματικα ο ιερεξεταστης, και αυτο ειναι που τον εκνευριζει ακομα περισσοτερο.

ειπα πως το υποβαθρο και η εξελιξη των δευτερων ρολων φαινεται πολυ καλυτερα κι αυτο ακριβως ειναι που καταλαβαινω εδω. ο ισπανος ιερεας στην αρχη ως νεος πιστευει οτι μπορει να παιξει με τους κινδυνους και να βγει νικητης γιατι θα μπορεσει να κρατησει χαρακτηρα. στο ταξιδι του αυτο θεωρει οτι μπορει να ψυχολογει αλανθαστα τους αλλους και να τους μεταχειριζεται οπως θελει ο ιδιος, γεγονος που φουσκωνεται απο την θεση που κατεχει η οποια ανεβαινει σταδιακα και απο τον σεβασμο που φαινεται να του δειχνουν οι παντες.

ο δομηνικος ομως ειναι αυτος που του ταρασει το συμπαν, αφου καταλαβαινει ο δρομος που εχει επιλεξει που θα τον οδηγησει, κι οταν σε μια σκηνη τον ξεμπροστιαζει, ειναι ουσιαστικα το σημειο της παρακμης του.ο ισπανος συνειδητοποιει στην συνεχεια οτι ο ιδιος δεν μπορει να ξεμπροστιασει τον γκρεκο με αντιστοιχο τροπο, μιας και καταλαβαινει οτι δεν τον γνωριζει τελικα οσο πιστευε.εκει ειναι και το τελος του κοσμου οπως αυτος τον γνωριζε κι εκει ξεκιναει ο εφιαλτης για τον ιδιο.

μεσα απ'ολο αυτο το σκηνικο, ηρθα κοντα στους δευτερους ρολους, αλλα και παλι αφησα τον γκρκο στην ακρη, μιας και δεν του προσεδωσε κατι η ιστορια αυτη. δεν μας δειχνει πουθενα πως ειναι πραγματικα αλλα μας παραμυθιαζει με το πως τον βλεπει ο ιερεξεταστης.

οσο γα την ιστορια με την παραγωγη, ο Σμαραγδης ειχε γυρισει ταινια την ζωη του καβαφη με πολυ λιγοτερα χρηματα και πολυ μεγαλυτερη επιτυχια.

με σεβασμο παντα,

dunno

ΥΓ. δεν προσπαθω να υποστηριξω την κριτικη μου και να καταρριψω καθε αλλη αποψη.οπως και το βασικο μου ποστ ετσι κι αυτο αποτελουν απλα τις δικες μου κριτικες σκεψεις, και χαιρομαι που μερικοι εμπνεονται και παραθετους τις δικες τους οσο αντιθετες κι αν ειναι.




@kioy
στα περισσοτερα σημεια συμφωνουμε, απλα εγω απο την αρχη ειπα πως θα κρινω πολυ αυστηρα την ταινια και δεν θα δωσω ελαφρυντικα, λογω ελληνικης παραγωγης.νομιζω στα περισσοτερα που ειπες με καλυψες και ολα συνοψιζονται καλυτερα στην τελευταια σου παραγραφο που ειναι ακριβως οι σκεψεις μου.

τα σχολια σου γινονται δεκτα επισης με εκτιμηση και η παρουσια σου εδω οπως και καθε αλλου σχολιαστη ειναι εξαιρετικα σημαντικη.