Showing posts with label Danny Glover. Show all posts
Showing posts with label Danny Glover. Show all posts

Saturday, November 01, 2008

Blindness (2008)

Τί κι αν κράτησα τα μάτια μου κλειστά στις κριτικές που ήρθαν η μία μετά την άλλη να καταδικάσουν την τελευταία δουλειά του Meirelles; Τί κι αν δεν θέλησα να με προκαταλάβει αρνητικά η σκέψη της αμερικανικής εισβολής σε διάφορα δημιουργικά επίπεδα της ταινίας; Το καταδικαστικό κλίμα πλανιόταν στον αέρα της Αθήνας ολόκληρο το φεστιβαλικό Σεπτέμβρη. Θέλοντας να κρίνω βέβαια την ταινία ιδίοις όμασι, ξεπέρασα τις φήμες, τα 'σκασα χοντρά στον κινηματογράφο (8,50 ευρώ για μια αίθουσα με 45" οθόνη και 15 τετραγωνικά χωρητικότητα, το έχουν ξεφτιλίσει το θέμα-θα το συζητήσουμε κάποια άλλη στιγμή), τα φώτα χαμήλωσαν και "καλή προβολή".

Από την αρχή η ταινία σε κρατάει σε μια απόσταση, και σ'αυτό βοηθά η αποστειρωμένα χλωμή φωτογραφία, που έρχεται σε αντίθεση με την εκρηκτικά τροπική φωτογραφία της "Πόλης του Θεού" και της "Πόλης των ανθρώπων" (των προηγούμενων ταινιών του ιδίου), αλλά καταφέρνει να δημιουργήσει το καταλληλότερα "αρρωστημένο" κλίμα που αρμόζει στην υπόθεση της. Μπορεί εδώ το κοινό να μην βουτά εξ'αρχής στην πλοκή, αλλά η συνειδητοποίηση των όσων συμβαίνουν έρχεται δεξιοτεχνικά απότομα, και είναι αρκετή για να δημιουργήσει το πρώτο σοκ, κυρίως σε ένα υποθετικό επίπεδο. Στα μισά της ταινίας βέβαια ο εγκλεισμός των πρωταγωνιστών, και των σκηνών σε ένα απομονωμένο και παρθενικά καινούργιο κόσμο, έρχεται για να μας φέρει σε μία νέα φρικιαστική πραγματικότητα, όπου τα πάντα επαναπροσδιορίζονται, και το καλό με το κακό μπερδεύουν τις ταυτότητές τους, την ίδια στιγμή που οι ανθρώπινοι κανόνες επιβίωσης μοιάζουν βγαλμένοι από σενάρια επιστημονικής φαντασίας.

Αν κάνεις το λάθος να αντιμετωπίσεις όσα συμβαίνουν από δω κι έπειτα σαν επιστημονική φαντασία όμως, είναι μαθηματικά βέβαιο πως θα καταλήξεις στην ομάδα των ανθρώπων που καταδίκασαν το Blindness, μιας και αυστηρά επιστημονικά βασίζεται σε υποθετικά σενάρια και αναπάντητα ερωτήματα που απογοητεύουν. Αν από την άλλη ακολουθήσεις μια πιο ποιητικά λογοτεχνική προσέγγιση, θα πλησιάσεις τις βαθύτερες προθέσεις της ταινίας, που οδηγούν σε σημαντικότερες και ικανοποιητικότερες συναισθηματικές και πνευματικές κορυφώσεις, με αποκορύφωμα το άκρως ποιητικό και αντικρουόμενα συναισθηματικό φινάλε.

Το σημαντικότερο δημιουργικό στοιχείο της όμως είναι πως ακόμα και να την προσεγγίσεις εντελώς ανεπηρέαστος από οποιοδήποτε λογοτεχνικό ή επιστημονικό ρεύμα, θα ξενερώσεις μεν από μερικές σκηνές που απροκάλυπτα θέλουν να σε εκμεταλλευτούν και να σε καθοδηγήσουν στα τυφλά, συναισθηματικώς, αλλά σίγουρα θα πεταχτείς από το κάθισμά σου από τον τρόμο της ανθρώπινης απελπισίας, και θα βγεις από την αίθουσα με μπόλικη "τροφή" για σκέψη. Άλλωστε τεχνικά η ταινία είναι γεμάτη από καθηλωτικές πειραματικές εναλλαγές του φωτός και του σκοταδιού, από εικόνες τόσο ρεαλιστικά σάπιες μα συγχρόνως τόσο γεμάτες από ηδονές κάθε μορφής, κι από σκηνές τόσο έξυπνα χορογραφημένες που θυμίζουν οπτικά αριστουργήματα του βουβού κινηματογράφου.



Από τον ωμό ρεαλισμό των προηγούμενων ταινιων του, ο Meirelles περνά σε έναν υπέρρεαλισμό, που ξεδιπλώνει μια βιβλικά αλληγορική και καθαρά ουμανιστική ιστορία, μέσα σε μια εγκλωβιστικά στοιχειωτική ατμόσφαιρα, που ακόμα και μέρες μετά το λυτρωτικό της τελείωμα, σε κάνει να την ονειρεύεσαι με τα μάτια κλειστά.

ΥΓ 1. Η περίπτωση του Blindness, μου θυμίζει το "Σκοτεινό Χωριό" του Shyamalan. Όποιος επηρεασμένος από τα παραπλανητικά τρέηλερ πήγε στο σινεμά με την προοπτική να δει ένα καλό θρίλερ επιστημονικής φαντασίας, έφυγε άκρως απογοητευμένος. Αν όμως αντιμετώπισε την υπόθεση σαν ένα λογοτεχνικό δημιούργημα, που χτίζει εξ'αρχής μια ατόφια πραγματικότητα, η οποία συνυπάρχει κάπου ανάμεσα στη δική μας, και ακολουθούσε την συλλογιστική πορεία της σειράς των ηθικών και κοινωνικών ερωτημάτων που ανέκυπταν, και της τρομακτικής εξερεύνησης των ανθρωπίνων ορίων, σίγουρα έφυγε από τον κινηματογράφο με μία ξεχωριστή ικανοποίηση.

ΥΓ 2. 'Οσο κι αν δυσκολεύομαι να χωνέψω την Juliane Moore, αναγνωρίζω ότι έχει προσφέρει μερικές από τις πιο προκλητικά ολοκληρωμένες συναισθηματικές ερμηνείες, κι εδώ πράττει αναλόγως. Την παράσταση όμως κλέβει, για μένα, ο γαλήνια συγκλονιστικός Danny Glover.

Monday, June 09, 2008

Be Kind Rewind (2008)

Την πήρα πρέφα αργά, δεν κατάφερα να την δω στους κινηματογράφους, και αρκέστηκα να διαβάζω κριτικές, για το πως ο Gondry κάνει ένα διάλειμμα από τις άψογες προηγουμένες του, και παραδίδει μια ευχάριστη ταινία που μάλλον θα την προσπεράσουμε εύκολα ανάμεσα στην φιλμογραφία του. Επίτηδες άφησα να καταλαγιάσει το σούσουρο, για να την δω ανεπηρέαστος, αν και ήμουν πεπεισμένος ότι αυτά που διάβαζα δεν θα απείχαν και πολύ από την πραγματικότητα.

Αν τώρα αναλογιστείς ότι δεν πηγαίνω καθόλου τον Jack Black, και ότι κατέληξα να την δω εξαναγκαστικά σε στιγμή που δεν είχα άλλη επιλογή, διαφαίνεται αμέσως η σπουδαιότητα της ταινίας, για τον λόγο ότι στα πρώτα 10 λεπτά μου είχε ανατρέψει κάθε αρνητική σκέψη, και με εγκλώβισε στους χαλαρούς μεν, αλλά εξαιρετικά ευχάριστους, δε ρυθμούς της.

Όχι, δεν είναι το αριστούργημα της Αιώνιας λιακάδας, ούτε ο ονειρικός οργασμός του Science of sleep, αλλά αυτό που έχει σημασία, είναι ότι στέκεται αξιοπρεπώς και αυτόνομα στην τριάδα. Ο Gondry δεν χρειαζόταν να επιβεβαιώσει την κινηματογραφική του ευφυΐα, κι όμως το ξανακάνει, παραδίδοντας άλλη μια υβριδική ταινία, που δανείζεται το τυπικό αμερικανικό πρότυπο, για να το εμπλουτίσει σεναριακά, και να το τραβήξει σε νέα άκρα σκηνοθετικά και κινηματογραφικά.

Η ανεμπόδιστα εκφραστική φαντασία του σκηνοθέτη, δεν περιορίζεται ουτε εδώ, και με μία υπόθεση με ενδιαφέρουσες εξελικτικές προοπτικές, με μία σκηνοθεσία που μοιάζει επίτηδες άναρχη, με τις εναλλαγές και τις μείξεις των κόσμων του πραγματικού και του φανταστικού, και με διάθεση αυτοκριτικής αλλά και γενικότερης κοινωνικής κριτικής, το Be kind rewind εδραιώνει εξ'αρχής το κωμικό του στοιχείο, απενοχοποιεί την μερική σοβαρότητα των καταστάσεων, και γίνεται ένα project που θα θέλαμε πολύ να ξεφύγει από τις οθόνες και να καταλάβει ένα μικρό αλλά πραγματικό κομμάτι του δικής μας βαρετής καθημερινότητας.



Το καστ ερμηνεύει συγκινητικά με τους Def και Black να αποτελούν ένα εξαιρετικό στερεότυπο ζευγάρι φίλων για την καταστροφή, και τον Glover με την Farrow να τους περικυκλώνουν εμπνέοντας ερμηνείες που κρύβουν μέσα τους κάτι από κλασσικό κινηματογράφο (αποκορύφωμα η εκδοχή τους στο Driving Miss Daisy). Την πλοκή εμπλουτίζει κι ο θρύλος του (πολύ αγαπημένου μου Fats Waller) που δίνει τα περιθώρια για περισσότερα κινηματογραφικά παιχνίδια και πειραματισμούς με την κάμερα.

Συγγνώμη αγαπημένε Gondry, ό,τι κι αν ακούσω δεν θα σε αμφισβητήσω ξανά!