Showing posts with label Matt Damon. Show all posts
Showing posts with label Matt Damon. Show all posts

Tuesday, October 14, 2008

Gerry (2002)

Όχι τόσο ταινία, όσο ένα επικό οπτικό ταξίδι στην έρημο της ανθρώπινης απομόνωσης. Με τη φύση να εγκλωβίζει στα καρέ τις απροσδιόριστες ανθρώπινες μορφές, και τα συναισθήματα να ξεχειλίζουν στα απρόσμενα και κλειδωμένα κοντινά πλάνα, τον διάλογο να εμφανίζεται μόνο όταν είναι απόλυτα απαραίτητος, και την υπόθεση να απουσιάζει παντελώς, ο Gus Van Sant, παρουσιάζει στο δικό του υβριδικό δημιούργημα, κάτι που μοιάζει με φυσική εμπειρία που αρχίζει εκεί που τελειώνει ο ρεαλισμός.

Αν και μυστηριώδης, προκαλεί τον θεατή να μείνει μακρυά από ερμηνείες και ξεσκεπάσματα κρυφών νοημάτων, διατηρώντας μια μινιμαλιστική εξέλιξη που έχει σκοπό να τον παρασύρει σε ένα παράλληλο εσωτερικό ταξίδι εξερεύνησης των δικών του προσωπικών ορίων και αντοχών. Μόνο με το τέλος της ταινίας, που δεν σημαίνει και το τέλος του ταξιδιού, κι έχοντας εξαντλήσει τις συναισθηματικές αναζητήσεις, μπορεί το μυαλό να ταυτοποιήσει όσα είδε με όσα φαντάστηκε ότι είδε, σε ένα σουρεαλιστικό ερμηνευτικό μονοπάτι που διακρίνεται τόσο εύκολα, όσο εύκολα χάνεται.

Στο μυστήριο συμβάλουν κι εναλλαγές του σκηνικού, που αν και παραμένει συνεχώς τόσο απέραντο που καταλήγει εγκλωβιστικό, μεταμορφώνεται για να "ντύσει" ή και να προκαλέσει ακόμα τον τρόμο που συνοδεύει κάθε καταδικασμένη σε αποτυχία, προσπάθεια οποιασδήποτε μορφής.



Αν και μερικά σκηνοθετικά τεχνάσματα δημιουργούν εμβόλιμες ακολουθίες που σε στιγμές θα σ'αφήσουν με το στόμα ανοιχτό, οι γενικότεροι ρυθμοί της ταινίας, την ανάγουν σε δοκιμασία υπομονής, εκτός των άλλων, και γι' αυτό το λόγο το κοινό της είναι περιορισμένο. Οι κώδικες άλλωστε που αναπτύσσονται μέσω των εικόνων σε συνδυασμό με ένα υποχθόνιο γλωσσολογικό επίπεδο που προκύπτει από τους ελάχιστους διαλόγους, δημιουργεί έναν ατμοσφαιρικό γρίφο, που στροβιλίζεται γύρω από τις εκπληκτικές ερμηνείες των δύο πρωταγωνιστών, αλλά απαιτεί μεγάλη προσήλωση αν θες να διατηρήσεις το ενδιαφέρον σου μέχρι το τέλος, για απαντήσεις. Φαντάζομαι η προβολή της σε μια ερημική κινηματογραφική αίθουσα θα ήταν η καταλληλότερη επιλογή.

Από τις κριτικές που διάβασα για την ταινία, πέτυχα μια πλειοψηφία ανθρώπων που την όριοθέτησαν στην συνάντηση άλλων ταινιών, και αν και παραμένει εξαιρετικά πρωτότυπη, κάποιοι θεματικοί άξονες της σε συνδυασμό με μερικές καθαρά δικές μου ερμηνευτικές προσεγγίσεις, θα με οδηγούσαν να πω, αν χρειαζόταν να επιλέξω, ότι το Gerry αποτελεί την συνάντηση της Θυσίας του Tarkovsky με το Brokeback Mountain του Lee.

ΥΓ. Δεν γίνεται παρά να αναφέρω ότι δεν θα μπορούσε να υπάρξει καταλληλότερη μουσική επένδυση για το Gerry από τα μινιμαλιστικά αριστουργήματα του Arvo Pärt, και πίσω από την -μεμιάς- εντυπωσιακή κινηματογράφηση κρύβεται κι ένα ελληνικό ενδιαφέρον στο όνομα του Harris Savides.

Wednesday, June 13, 2007

Ocean's Thirteen (2007)

Πάνω που ήμουν έτοιμος να σταμπάρω το 2007 ως την χρονιά των αποτυχημένων sequels, έρχονται οι 13 με την συμμορία τους να σώσουν την κατάσταση. Με μικρές και ασήμαντες επαναλήψεις των δυο προηγουμένων, μια δυνατή φρέσκια πλοκή, και με ένα καστ που στην αρχή μοιάζει άνοστο χωρίς το γυναικείο μπαχάρι του, αλλά με την ώρα αποδεικνύεται πιο καυτό από ποτέ (βλέπεις οι γκόμενες έρχονται και παρέρχονται αλλά η αντρική φιλία είναι παντοτινή), οι 13 φαίνεται πως κρατούσαν το πιο κρύο (και καλύτερο) πιάτο εκδίκησης για επιδόρπιο. Σ' αυτήν την ταινία τα πράγματα είναι πιο απλά, πιο χύμα, οι ηρωες δεν χρειάζονται πλέον συστάσεις, οι σωτηρες δεν περιορίζονται στον Danny και στον Rusty, και η τιμή και υπόληψη ενός φίλου αποδεικνύεται το κίνητρο για την πιο έξυπνα απλή και πιο πολύπλοκα πολύπλευρη εκδίκηση. Μεγάλο ατού της ταινίας ο Al Pacino σε έναν ρόλο που αν και δεν προσθέτει κάτι καινούργιο στο βιογραφικό του, δεν χορταίνουμε να τον βλέπουμε. Στο όλο μενού προσθέστε μερικούς παλιούς γνώριμους, αρκετά έξυπνα μικροαστειακια, όμορφα υπονοούμενα και αλληλοσυνδέσεις με την πραγματική ζωή των ηθοποιών (νομίζω ότι έχουμε άξιο διάδοχο του κόλπου "Julia Roberts"), το γνωστό υψηλής ποιότητας soundtrack, και έχετε μια ταινία που άξιζε να γυριστεί και ξεπερνάει τα κλισέ των αποτυχημένων sequel. Δεν ξέρω αν θα υπάρξει και συνέχεια, αλλά με τέτοια στοιχεία δεν βλέπω τον λογο γιατί όχι....