Wednesday, June 18, 2008

Viva Pedro Special - Μέρος 1ο: Η Αρχή

Την δεκαετία του '50, στην χώρα που ανέδειξε ζωγράφους, ποιητές και λογοτέχνες, που ταξίδεψε την ύπαρξη της σ'όλο τον κόσμο και μοίρασε τα κομμάτια της στις 4 γωνιές της γης, στον τόπο που συναντιουνται όλοι οι άνεμοι, κι οι ευγενείς παλεύουν την ζωή τους στους ανεμόμυλους, γεννήθηκε o Pedro Almodóvar Caballero , και μαζί του ξεκίνησε η νέα χρυσή εποχή του ισπανικού κινηματογράφου.

-----------------
Οι γονείς του Pedro (Antonio almodόvar και Francisca Caballero) ήταν αγρότες και ασχολούνταν με την καλλιέργεια αμπελιών. Η μητέρα του μάλιστα όταν ο ίδιος ήταν νέος απέκτησε τον δικό της αμπελώνα και ασχολήθηκε με την παραγωγή του δικού της κρασιού. Η οικονομική τους κατάσταση βέβαια δεν επέτρεπε στον Pedro και τα 3 αδέλφια του, μεγάλες ανέσεις.

Με πρωτοβουλία της μητέρας του, ο Pedro γυρνούσε τις γειτονίες και βοηθούσε τους ηλικιωμένους να διαβάζουν και να συντάσσουν τα γράμματά τους, την ίδια στιγμή που αποτέλεσε μερικώς δάσκαλος σε παιδιά μικρότερης ηλικίας. Περνούσε πολλές ώρες περιτριγυρισμένος από γυναίκες εντός και εκτός της οικογένειας του, κάτι που υπήρξε η μεγαλύτερη επιρροή του στην καλλιτεχνική του εξέλιξη. Όταν συμπλήρωσε τα 8 του χρόνια, τον έστειλαν σε θεολογικό κολέγιο, με την ελπίδα ότι κάποια στιγμή θα γινόταν ιερέας. Οι Σαλεσιανοί και Φρανγκισκανοί Πατέρες στο κολέγιο ήταν αρκετά αυστηροί και η εκπαίδευση που του παρείχαν ήταν αμισβητίσιμη και τον οδήγησε να χάσει την πίστη του στο Θεο, ενώ έπιασε τον εαυτό του να γοητεύεται περισσότερο από το θέατρο και τον σχεδόν ανύπαρκτο τότε, κινηματογράφο, παρά από το σχολείο.


Στην ηλικία των 16 χρόνων αποφάσισε να μετακομίσει στην Μαδρίτη και να κάνει το όνειρο του να σπουδάσει κινηματογράφο, πραγματικότητα. Η κακή του οικονομική κατάσταση όμως τον ανάγκασε να κάνει διάφορες δουλειές προτού μαζέψει τα απαραίτητα χρήματα, ανάμεσα στις οποίες η εργασία του για την εθνική εταιρία τηλεφωνίας της ισπανίας (la Telefónica), όπου έμεινε για 12 χρόνια. Την περίοδο αυτή όμως η δικτατορία του Franco έκλεινε κάθε καλλιτεχνική σχολή, μαζί και την Εθνική Σχολή Κινηματογράφου. Ο Pedro τότε ενεπλάκει σε διάφορα κινήματα, όπως το κοινωνικό κίνημα της εποχής "la Movida", καθώς και σε θεατρικές ομάδες με σημαντικότερη την "Los Goliardos", όπου γνωρίστηλκε με την -αργότερα μούσα του- Carmen Maura, τον Félix Rotaeta με τον οποίο θα συνεργαζόταν στις ταινίες του και τον Fabio McNamara με τον οποίο δημιούργησαν ένα πανκ ντουέτο και τραγουδούσαν σε νυκτερινά κέντρα.

Εν τω μεταξύ η ανέλιξη του στην εταιρεία τόν έφτασε μέχρι την διοιητική ομάδα, και η οικονομική του κατάσταση του επέτρεψε να αγοράσει την πρώτη του Super-8 κάμερα και να αρχίσει να κινηματογραφεί την καθημερινότητά του, διδάσκοντας στον εαυτό του την σκηνοθεσία που πήγαζε από την δημιουργικότητα και την φαντασία του. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτή ήταν και η περίοδος των μεγαλύτερων αντιθέσεων και σεξουαλικών αναζητήσεων, με την καθημερινότητά του να μπερδεύεται από την μια, στις σχέσεις του με την υψηλή κοινωνία, λόγω δουλειάς, και από την άλλη με τα αντιδαρστικά και παρακμιακά νεαρά κινήματα που μονοπωλούσαν το ενδιαφέρον του, κάτι που θα επηρέαζε εμφανώς τις πρώτες, κι όχι μόνο, ταινίες του.


Από το 1972 ξεκινά η πρώτη σημαντική δημιουργική περίοδος της καριέρας του. Μέχρι το τέλος της δεκαετίας ολοκληρώνει πάνω από δέκα ταινίες μικρού μήκους, που είτε εστιάζουν σε πρόσωπα και τις ερωτικές τους σχέσεις, είτε περνούν καθαρά κοινωνικοπολιτικά μηνύματα. Οι ταινίες αυτές δεν είχαν ήχο, κι ο ίδιος προσέθετε εκ των υστέρων μουσική και πολλές φορές τις φωνές στους βασικούς χαρακτήρες, ενώ τις προωθούσε σε διάφορα νυχτερινά κλάμπ, όπου και προβάλονταν.


Παράλληλα με το κινηματογραφικό του έργο, ασχολήθηκε και με το γράψιμο σεναρίων και όχι μόνο. Η λίστα περιλαμβάνει συνεργασίες με underground περιοδικά (Star, Vibora-viper-οχιά, Vibraciones-δονήσεις), μία μικρή νουβέλα (Fuego en las entrañas-φωτιά στα ενδότερα), φωτονουβέλες πορνό (Toda tuya- Όλη δική σου), και άρθρα σε εφημερίδες και περιοδικά εθνικής κυκλοφορίας (El Pais, Diario 16, La Luna).

Στο επόμενο: Viva Pedro Special - Μέρος 2ο από τα underground club στον Punk κινηματογράφο

No comments: